Trötthet är ett av flera vanliga amningsproblem och ingenting att oroa sig över. Men det betyder inte att det är något som du måste stå ut med. Trötthet kan påverka din mjölkproduktion negativt och trigga stress om du börjar oroa dig över att du inte har tillräckligt med mat till din bebis. Det här kan göra att mjölkproduktionen minskar ännu mer och att du hamnar i en ond cirkel. Tyvärr gör den här stressen och tröttheten, i kombination med andra amningsproblem som såriga bröstvårtor, att många kvinnor slutar att amma tidigare än de hade planerat. Men var inte orolig – det finns hjälp för alla nyblivna och trötta ammande mammor!

Varför blir man trött av att amma?

Faktum är att de flesta nyblivna mammor känner sig trötta, oavsett om de ammar eller inte. Och vem skulle inte det, med tanke på alla sömnlösa nätter och barnets ständiga behov av uppmärksamhet? Men när du ammar finns det ännu en anledning till att du ständigt går och gäspar – hormoner. När du ammar din bebis frigör hjärnan hormonet oxytocin för att signalera till musklerna och mjölkgångarna i dina bröst att det är dags att släppa ner mjölken. Oxytocin gör också så att livmodern drar ihop sig efter födseln, vilket minskar blodförlusten och främjar läkande. Det kan till och med minska stress och sänka blodtrycket. Nackdelen är att oxytocin kan göra dig så avslappnad att du känner dig sömnig och trött när du ammar. Om du börjar nicka till medan ditt barn äter, så vet du med andra ord att oxytocinet gör sitt jobb!

Bli av med sömnigheten när du ammar

Testa de här beprövade tipsen för att motverka trötthet i samband med amning och förlossning:

Be din partner hjälpa dig på natten. Din partner kan inte amma bebisen men hen kan lägga barnet på ditt bröst, byta blöja och hjälpa till att få barnet att somna igen.

Sov när bebisen sover. Försök stå emot frestelsen att använda dina lugna stunder till att fixa hemma och unna dig själv lite vila – en tupplur kan göra under för ditt välmående. Och det förtjänar du!

Se till att få frisk luft och motionera. Du behöver inte springa på gymmet eller börja träna för en maraton för att motion ska göra dig gott. Det kan räcka med att du går en promenad med din bebis varje dag för att du ska känna dig mer energisk och mindre trött.

Fokusera på din kost och ditt näringsintag. När du ammar behöver du äta fler kalorier – men se till att varje kalori gör nytta! En allsidig kost som är packad med protein och andra näringsämnen hjälper dig att hålla jämna steg med bebisen och ger mjölkproduktionen en boost.

Testa ett tillskott. Det finns smarta tillskott som är framtagna särskilt för att lindra amningsproblem som trötthet och låg mjölkproduktion.
Multi-Mam LactaMax har till exempel en sammansättning som kan minska tröttheten hos ammande mammor, så att du kan ta dig igenom de svåraste amningsdagarna och avvänjningsperioden.

I vissa fall kan tröttheten bero på att mjölken stockar sig i mjölkgångarna. Det här kallas för mastit och kan ge svullna, inflammerade bröst. Om du misstänker att mastit eller någon annan sjukdom ligger bakom din trötthet ska du kontakta läkare, så att du kan få en riktig diagnos och behandling.

Trötthet i samband med amning?

Multi-Mam LactaMax innehåller vitamin C och vitamin B12 som hjälper till att minska trötthet och utmattning.